Vintergatan gav TUI banbrytande överblick


Omständligt och frustrerande. De traditionella metoderna räckte inte till när resebolaget TUI behövde hitta ett nytt, mer flexibelt sätt att visualisera sin verksamhet på. Med hjälp av IRM:s verksamhetsarkitekter utvecklades Vintergatan, som på ett banbrytande sätt gav en ny överblick över alla delar i en komplex organisation.
TUI Nordic, den skandinaviska delen av det globala resebolaget TUI, bestämde sig 2013 för att ta hjälp av IRM för att hitta ett nytt sätt beskriva sin underliggande geografi på. Med en marknadsandel på 20 procent i de nordiska länderna, 1600 anställda, eget flygbolag och över 1,5 miljoner kunder fanns det en enorm mängd parametrar att ta hänsyn till för att effektivt kunna visualisera alla processer.
– Vi hade ingen gemensam överblick över verksamheten eller vilka IT-system som stödde vilka delar av organisationen. Det blev långa startsträckor för varje nytt projekt och vi insåg snart att de traditionella metoderna inte fungerade för hur vi ville beskriva vår verksamhet, säger Daniel Lundgren, verksamhetsarkitekt på TUI Nordic.

En helt ny verksamhetsmodell…

Framgångsrik förändring i komplexa organisationer förutsätter samsyn i hur verksamhetens alla delar ser ut och samverkar. Traditionella metoder för att bygga upp en verksamhetsarkitektur, som linjära EA-verktyg, fungerar väl upp till en viss nivå. Men i takt med att en verksamhets komplexitet ökar leder även beprövade instrument till frustration och missförstånd.

Framgångsrik förändring i komplexa organisationer förutsätter samsyn i hur verksamhetens alla delar ser ut och samverkar.

Tillsammans med Annika Klyver från IRM utarbetades därför ett helt nytt sätt att modellera den geografi som TUI vilar på. Istället för traditionella, linjära modeller insåg man att en verksamhet bäst beskrivs cirkulärt, där olika verksamhetsförmågor kretsar kring organisationens kärnprocesser i mitten.

Visualiseringen; en galaxliknande karta med kärnprocesserna som en virvel i mitten, gav verktyget dess namn: Vintergatan.
– Det cirkulära är något som finns i nästan alla verksamheter. Men det är framför allt tydligt hos företag som TUI, liksom i skolor och utbildningsföretag, eller hos biltillverkare. Det är organisationer som jobbar mycket i cykler och hela tiden återvänder till utgångsläget. Idag använder ytterligare ett 30-tal bolag Vintergatan som verktyg. Det ger snabbt en bred samsyn och kräver väldigt lite konsultstöd, säger Annika Klyver, verksamhetsarkitekt på IRM.

…ger försprång på tuff marknad

På TUI Nordic har Vintergatan bland annat lett till stora förbättringar i synen på de olika IT-system som arbetar ihop inom organisationen, samt vem som är produktägare i de otaliga processer som finns i företaget.
– Vintergatan har fungerat otroligt bra när vi har velat genomdriva stora förändringar som annars är svåra att få en överblick över. Verktyget visualiserar tydligt vilken påverkan ett projekt har på verksamhetens olika delar och förmågor, säger Daniel Lundgren.
Att snabbt kunna uppnå en samsyn i hur en komplex verksamhet fungerar ger ett företag som verkar på dagens globala, hårt utsatta marknad ett försprång gentemot sina konkurrenter.
– Vintergatan tydliggör komplicerade processer och identifierar hur olika värdeströmmar ansvarar mot olika förmågeområden. Står man inför att göra sin verksamhetsarkitektur snabbrörligare och mer förändringsbar är Vintergatan ett otroligt kraftigt verktyg för att tydligare identifiera vart man befinner sig och vart man är på väg. Vad du ser kan du förstå, och det du förstår kan du agera på,